Er du en av dem som har blitt oppringt av Microsoft med beskjed om at du har virus på dataen, eller fått en e-post hvor du må klikke på en link for å unngå sperring av konto? Da har du blitt utsatt for et forsøk på «phishing».

- Phishing finnes i flere former, men dreier seg i hovedsak om at kriminelle bruker e-post, SMS og telefon for å fiske ut informasjon fra deg. De prøver på ulike måter å få kredittkortnummeret ditt, brukernavn og passord til nettbanken – med et hovedmål om å loppe deg for penger, forteller Steingrim Soug, sikkerhetssjef i Eika.

LES OGSÅ: Ikke la tyvene ta identiteten din

Ikke røp konfidensiell informasjon

Soug forteller at phishing-angrep ofte inneholder en beskjed om at du må oppgi kortnummeret ditt eller verifisere brukernavn og passord. E-posten eller SMS-en er gjerne satt sammen slik at det skal se ut som den kommer fra banken din:

– Det er viktig å gjøre det helt klart at dette er meldinger du ikke vil få fra oss. Vi vil aldri be deg oppgi konfidensiell informasjon, passord eller kredittkortnummer. Dette gjelder også andre banker. Får du en slik beskjed, kommer den altså fra kjeltringer, understreker han.

Heldigvis finnes det flere knep som avslører falske meldinger. Her er sikkerhetssjefens beste tips:

E-post: Det er viktig å sjekke avsenderadressen. Ved å holde musepekeren over navnet, kommer avsenderadressen opp. Da ser du om det for eksempel står eika73zx5.no, og ikke eika.no. Bruk det samme trikset på lenker i e-posten. Svindlerne blir proffere, men ofte er det fortsatt dårlig norsk i mailene.
SMS: Her må du også se etter falske lenker. Kjeltringene lokker deg gjerne med en trussel om at kontoen din blir sperret om du ikke logger deg inn (på en falsk side) og verifiserer koden din. Ikke la deg stresse opp til å trykke.
Telefon: I det siste har mange i Norge opplevd å bli oppringt av noen som utgir seg for å være fra Microsoft, og blitt fortalt at de må laste ned et program for å slette virus på pc-en. Her gjelder samme regel som for phishing-eposter: Microsoft vil aldri ringe opp kunder på den måten.

Visste du at id-tyveriforsikring er inkludert når du bruker våre kredittkort?

Bruk sunn fornuft

Soug mener de fleste svindelforsøkene kan stoppes ved å følge én hovedregel:

– Bruk sunn fornuft. Når man får en e-post fra en nigeriansk astronaut som trenger penger fordi han sitter fast i verdensrommet, ringer det en alarmklokke hos de fleste. Vi bør bli flinkere til å stoppe opp og tenke oss om på mindre opplagte svindelforsøk også, sier han og fortsetter:

– En kamerat av meg ble svindlet da han skulle kjøpe Nike-sko på internett. De var satt ned 40 prosent. Det viste seg at domenet var registrert i Kina, og han så aldri verken skoene eller pengene igjen. Et tilbud som virker for godt til å være sant, er gjerne det.

Når uhellet er ute

Alle kan la seg lure, og skulle det skjer gjelder det å ta kontakt med banken så fort som mulig.

– Sier du fra fort nok, kan vi prøve å stoppe overføringen. Det nytter ikke å komme dagen etter, da er pengene over alle hauger. Men du må uansett kontakte oss, slik at vi kan varsle andre som er i risikosonen. Husk også at kredittkort har døgnåpen sperretjeneste, avslutter sikkerhetssjef Steingrim Soug.